Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorSapién Aguilar, Alma Liliaspa
dc.contributor.authorPiñón Howlet, Laura Cristinaspa
dc.contributor.authorGutiérrez Díez, María del Carmenspa
dc.date2016spa
dc.date.accessioned2016-08-25T16:02:50Zspa
dc.date.accessioned2017-05-16T17:12:20Zspa
dc.date.available2016-08-25T16:02:50Zspa
dc.date.available2017-05-16T17:12:20Zspa
dc.date.issued2016-01-01spa
dc.identifier.citationSapién Aguilar, A. L., Piñón Howlet, L. C., & Gutiérrez Díez, M. del C. (2016). Responsabilidad social empresarial en empresas chihuahuenses que obtuvieron el distintivo ESR 2013. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 223-232.spa
dc.identifier.issn1657-8953spa
dc.description.abstractCorporate social responsibility (RSE- for its spanish acronym) has become a worldwide trend. Our objective was to evaluate the implementation of the practice of social responsibility in Chihuahuenses companies that obtained the Socially Responsible Company (ESR- for its spanish acronym) award. The nature of the research was mixed, applied and not experimental. The population of interest were Chihuahuenses companies with the ESR 2013 award. Most of them specified that the main advantage of implementing ESR practices is the preservation of the environment, increased performance of human capital, attracting investors and increased sales. Furthermore, it was noted that an added value to services is granted providing an opportunity for companies to be more competitive and profitable.eng
dc.description.abstractLa responsabilidad social empresarial (RSE) se ha vuelto una tendencia mundial. El objetivo fue evaluar la implementación de la práctica de responsabilidad social en las empresas chihuahuenses que obtuvieron el distintivo de Empresa Socialmente Responsable (ESR). La naturaleza de la investigación fue mixta, de tipo aplicada y no experimental. La población de interés fueron empresas Chihuahuenses con el distintivo ESR 2013. La mayoría especificó que la principal ventaja de la implementación de prácticas de RSE es la preservación del medioambiente, un mayor rendimiento del capital humano, la atracción de inversionistas y el incremento de las ventas. Además, se puntualizó que se otorga un valor agregado a los servicios dando la oportunidad a las empresas de ser más competitivas y rentables.spa
dc.format.extent10spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 16, núm. 30 (2016)spa
dc.rightshttps://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/b952c340-b634-4903-8338-12b9427340fc/license.txteng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleResponsabilidad social empresarial en empresas chihuahuenses que obtuvieron el distintivo ESR 2013.spa
dc.subject.lembResponsabilidad social de los negocios - Chihuahua (Mexico)spa
dc.subject.lembIndustria - Aspectos sociales - Chihuahua (Mexico)spa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85eng
dc.format.tipodocumentosspa
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/16578953.545eng
dc.relation.referencesBigne, E., & Currás, R. (2008). ¿Influye la imagen de responsabilidad social en la intención de compra? El papel de la identificación del consumidor con la empresa. Universia Business Review, 19, 10-23. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/433/43301901.pdfspa
dc.relation.referencesBlank, B. L. (2002). La Administración de Organizaciones: Un Enfoque Estratégico (3a ed.). Cali: Artes Gráficas del Valle.spa
dc.relation.referencesCajiga, F. (2011). El concepto de responsabilidad social empresarial. México: Centro Mexicano para la Filantropía Recuperado de http://www.cemefi.org/esr/images/stories/pdf/esr/concepto_esr.pdfspa
dc.relation.referencesCarroll, A. B. (1991). The pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.eng
dc.relation.referencesCentro Mexicano para la Filantropía, A.C. (2013). Cuestionario ESR 2013 Empresas Grandes. Distrito Federal, México: Autor.spa
dc.relation.referencesDebra, K., & McKinnon, A. (2001). Who cares? How to encourage corporations to adopt socially responsible corporate citizenship practices. Australia: The Journal of Corporate Citizenship. Greenleag Publishing. Recuperado de http://www.highbeam.com/doc/1G1-79338841.htmleng
dc.relation.referencesEscobar, M. (2012). Asociación Colombiana de Facultades de Administración. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/file.php/805/Ponencias_I_Seminario_Internacional_y_II_Nacio-nal_de_Familias_ContemporA_neas_y_PolA_ticas_PAoblicas.pdfspa
dc.relation.referencesGuerra, E. (2011). ¿Para qué sirve el Distintivo ESR...?. Expoknews. Recuperado de http://www.expoknews.com/para-que-sirve-el-distintivo-esr/spa
dc.relation.referencesKaku, R. (2005). La senda Kyosei. Harvard Business Review, 83(8), 105-113.eng
dc.relation.referencesPorto, N., & Castromán, J. (2006). Responsabilidad social: un análisis de la situación actual en México y España. Contaduría y Administración, 220, 67-88.spa
dc.relation.referencesRochlin, S. (2005). Llevar la responsabilidad corporativa al ADN de su empresa. Harvard Business Review, 83(8), 31–38.spa
dc.relation.referencesSwarup, K. M. (2005). Corporate Social Responsibility. Present practices and future possibilities. Indian Journal of Industrial Relations, 40(4), 547-557.eng
dc.relation.referencesVerduzco, A. (2006). Responsabilidad social empresarial: de la dimensión corporativa a la personal. The Anáhuac Journal, 6(1), 100–111.spa
dc.relation.referencesVives, A. (2012). Sustainability indices in emerging markets: Impact on responsible practices and financial market development. Journal of Sustainable Finance and Investment, 2(3-4), 318-337.eng
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1eng
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTeng
dc.type.localartículo de revistaspa
dc.relation.ispartofjournalCivilizar Ciencias Sociales y Humanidadesspa
dc.relation.citationvolumen16spa
dc.relation.citationissue30spa
dc.relation.citationstartpage223spa
dc.relation.citationendpage232spa
dc.subject.proposalresponsabilidad social empresarialspa
dc.subject.proposalimplementaciónspa
dc.subject.proposalempresasspa
dc.subject.proposalcorporate social responsibilityeng
dc.subject.proposalimplementationeng
dc.subject.proposalcompanieseng
dc.title.translatedCorporate social responsibility in Chihuahuenses companies that obtained the ESR 2013 Award.eng
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/11232/702eng


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)