Formación docente en Chile: percepciones de profesores del sistema escolar y docentes universitarios.
View/ Open
Date
2015-01-01Author
Díaz Larenas, Claudio H.
Solar Rodríguez, María Inés
Soto Hernández, Valentina
Conejeros del Solar, Marianela
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.290
Metadata
Show full item recordAbstract
This article presents the results of research on perceptions of teacher training. The study design is transactional and descriptive, for which an ad hoc survey of two groups was developed: the school sysrtem teachers and academics in the region of Bio Bio in Chile. Its aim is to analyze the perception of these groups on six themes: evaluation, learning, innovation, research, development and relationship university / school / community. The main results show a high evaluation of assessment practices, introducing innovations in the classroom and refinement. The reasearch is carried out by both teachers and university profressors in the school system, although at different frequencies. The university / school / community relations are considered relevant but are not consolidarted. Finally some thoughts arise that link the themes discussed in terms of improving teacher education. Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre percepciones de la formación docente. El diseño del estudio es transeccional y descriptivo, para el cual se elaboró una encuesta ad hoc aplicada a dos grupos: profesores del sistema escolar y docentes universitarios, de la región del Biobío en Chile. Su objetivo
es analizar la percepción de estos grupos respecto a seis temáticas: evaluación, aprendizaje, innovación, investigación, perfeccionamiento y relación universidad/ escuela/comunidad. Los principales resultados dan cuenta de una alta valoración de las prácticas evaluativas, la introducción de innovaciones en el aula y el perfeccionamiento. La investigación es realizada tanto por docentes universitarios como por profesores del sistema escolar, aunque en frecuencias distintas. Las relaciones universidad/escuela/comunidad se consideran relevantes, aunque no se encuentran consolidadas. Finalmente, se plantean algunas reflexiones que vinculan las temáticas analizadas en función del mejoramiento de la formación docente.
Collections
The following license files are associated with this item: