Educación y sociedad
View/ Open
Date
2007-06-30Author
Retamoso Rodríguez, Gerardo
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.789
Metadata
Show full item recordAbstract
Using as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thesocial order, which is the factor that ultimately determines the educational entities. During the researchthe philosophical component acted as an envelope and provided as background a notion of educationcurrently supported by the worldview of society in our time. The final part presents the resultingbalance from this educational epistemology at the face of social challenges, understood here ascontextual spaces that place education as an important element in the globalization of culture and the democratization of knowledge. La investigación que se realiza tiene por finalidad partir de los conceptos de educación y pedagogía y colocarlos en conexión con la sociedad en que se vive. Se hace un planteamiento inicial sobre el análisis de los conceptos de educación y pedagogía; su identidad y los diversos componentes que estructuran dichas nociones; y finalmente se confrontan con el orden social que es el que determina en última instancia a los entes educativos. Durante el procedimiento investigativo se considera el elemento filosófico como el dispositivo envolvente de una concepción educativa que se sustenta actualmente dentro de la cosmovisión de la sociedad. Al final se realiza el balance que surge de la situación de esta epistemología educativa frente a los desafíos sociales; entendiéndolos como los espacios contextuales que sitúan la educación como un elemento importante dentro de la globalización de la cultura y la democratización de los saberes.