Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorRetamoso Rodríguez, Gerardospa
dc.date2007spa
dc.date.accessioned2015-07-22T21:14:00Zspa
dc.date.accessioned2016-05-11T14:34:53Zspa
dc.date.accessioned2017-05-16T17:12:56Zspa
dc.date.available2015-07-22T21:14:00Zspa
dc.date.available2016-05-11T14:34:53Zspa
dc.date.available2017-05-16T17:12:56Zspa
dc.date.issued2007-06-30spa
dc.identifier.citationRetamoso Rodríguez, G. (2007). Educación y sociedad. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 7(12), 171-186.spa
dc.identifier.issn1657-8953spa
dc.description.abstractUsing as a starting point the concepts of education and pedagogy this research discusses them inthe context of society. Consequently, a first step in this statement is the analysis of the concepts ofeducation and pedagogy, their identity and diverse components. Finally, they are confronted with thesocial order, which is the factor that ultimately determines the educational entities. During the researchthe philosophical component acted as an envelope and provided as background a notion of educationcurrently supported by the worldview of society in our time. The final part presents the resultingbalance from this educational epistemology at the face of social challenges, understood here ascontextual spaces that place education as an important element in the globalization of culture and the democratization of knowledge.eng
dc.description.abstractLa investigación que se realiza tiene por finalidad partir de los conceptos de educación y pedagogía y colocarlos en conexión con la sociedad en que se vive. Se hace un planteamiento inicial sobre el análisis de los conceptos de educación y pedagogía; su identidad y los diversos componentes que estructuran dichas nociones; y finalmente se confrontan con el orden social que es el que determina en última instancia a los entes educativos. Durante el procedimiento investigativo se considera el elemento filosófico como el dispositivo envolvente de una concepción educativa que se sustenta actualmente dentro de la cosmovisión de la sociedad. Al final se realiza el balance que surge de la situación de esta epistemología educativa frente a los desafíos sociales; entendiéndolos como los espacios contextuales que sitúan la educación como un elemento importante dentro de la globalización de la cultura y la democratización de los saberes.spa
dc.format.extent16spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 7, núm. 12 (2007)spa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleEducación y sociedadspa
dc.subject.lembSociología de la educaciónspa
dc.subject.lembPedagogíaspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.format.tipodocumentosspa
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/16578953.789eng
dc.relation.referencesAristóteles 1994, Etica nicomaquea, Ediciones Universales, Bogotá, 262 pp.spa
dc.relation.referencesBedoya J 2000, Epistemología y Pedagogía, Ecoe Ediciones, cuarta edición, Bogotá, 168 pp.spa
dc.relation.referencesCelam 1992, Santo Domingo: nueva evangelización, promoción humana, cultura cristiana, Editorial Celam, Bogotá, 210 ppspa
dc.relation.referencesComenio J 1997, Didáctica Magna, Editorial Porrúa, México, 180 pp.spa
dc.relation.referencesDe Zubiría J 1994, Los modelos pedagógicos, Fundación Alberto Merani, Bogotá, 136 pp.spa
dc.relation.referencesDíaz M 1998, Pedagogía, discurso y poder, Editorial Corprodic, Bogotá, 208 pp.spa
dc.relation.referencesFlórez R 1994, Hacia una pedagogía de lconocimiento, Impreandes Presencia, Bogotá, 312 pp.spa
dc.relation.referencesFlórez R 1998. Currículo y pedagogía en Posner G 1988. Análisis del currículo, Panamericana, Bogotá, 350 pp.spa
dc.relation.referencesFoucault M 1996, Tecnologías del yo, Editorial Paidós, Barcelona, tercera reimpresión, 150 ppspa
dc.relation.referencesFoucault M 1999, Vigilar y castigar, Ediciones Siglo XXI, México, decimonovena edición,315 pp.spa
dc.relation.referencesFreire P 1965, La educación como práctica de la libertad, Ediciones Siglo XXI, Cali, 150 pp.spa
dc.relation.referencesFreire P 1977, Pedagogía del oprimido, Ediciones Siglo XXI, Cali, decima sexta edición, 200 pp.spa
dc.relation.referencesGadamer H 1992, Verdad y método, Editorial Sígueme, Salamanca, 490 pp.spa
dc.relation.referencesHabermas J 1982, Conocimiento e interés,Editorial Taurus, Madrid, 220 pp.spa
dc.relation.referencesHabermas J 1989, Teoría de la acción comunicativa, Editorial Cátedra, Madrid, 580 pp.spa
dc.relation.referencesMen 1998, Formación de educadores y acreditación previa, Men, Bogotá, 80 pp.spa
dc.relation.referencesMorin E 1998, Articular los saberes, Editorial Buenos Aires, San Salvador, 30 pp.spa
dc.relation.referencesMuñoz J 1994, Aproximación crítica a la pedagogía, Editorial Corprodic, Bogotá, 252 pp.spa
dc.relation.referencesNot L 1997, Las pedagogías del conocimiento,Ediciones Fondo de Cultura Económica, Bogotá, 496 pp.spa
dc.relation.referencesPlan decenal de educación 1996-2005, Educación para la democracia, el desarrollo, la equidad y la convivencia, Editorial Gráficas Ltda., Bogotá,40 ppspa
dc.relation.referencesPutnam H. 1997, La herencia del pragmatismo,Ediciones Paidós, Barcelona, 283 pp.spa
dc.relation.referencesPopper K 1995, En busca de un mundo mejor, Ediciones Paidós, Barcelona, segunda reimpresión, 314 pp.spa
dc.relation.referencesRetamoso G 2004, ¿Existe la verdad? Editorial Antropos, Bogotá, 196 pp.spa
dc.relation.referencesSavater F 1997, El valor de educar, Editorial Ariel, Bogotá, cuarta reimpresión 224 pp.spa
dc.relation.referencesSerrès M 1995, Atlas, Editorial Cátedra, Madrid,268 pp.spa
dc.relation.referencesStiglitz J 2002, El malestar de la globalización, Editorial Taurus, Madrid, 314 ppspa
dc.relation.referencesVasco C 2005, Prólogo en Zambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda., Bogotá, 244 pp.spa
dc.relation.referencesVattimo G 1991, Etica de la interpretación,Ediciones Paidós, Barcelona, 162 pp.spa
dc.relation.referencesZambrano A 2005, Didáctica, pedagogía y saber, Editorial Delfín Ltda, Bogotá, 244 pp.spa
dc.relation.referencesZuleta E 1995, Educación y democracia, un campo de combate, Ediciones Tercer Milenio, 200 pp.spa
dc.relation.referencesZuluaga L 1987, Pedagogía e historia: la historicidad de la Pedagogía, Editorial Foro Nacional por Colombia, Bogotá, 180 pp.spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1eng
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTeng
dc.type.localArtículo de revistaspa
dc.relation.ispartofjournalCivilizar Ciencias Sociales y Humanidadesspa
dc.relation.citationvolumen7spa
dc.relation.citationissue12spa
dc.relation.citationstartpage171spa
dc.relation.citationendpage186spa
dc.subject.proposaleducabilidadspa
dc.subject.proposalenseñabilidadspa
dc.subject.proposalhistoricidadspa
dc.subject.proposalepistemologíaspa
dc.subject.proposalsociedadspa
dc.subject.proposalsaberspa
dc.subject.proposalglobalizaciónspa
dc.subject.proposaldemocratizaciónspa
dc.subject.proposaleducationeng
dc.subject.proposalteachingeng
dc.subject.proposalhistoryeng
dc.subject.proposalepistemologyeng
dc.subject.proposalsocietyeng
dc.subject.proposalknowledgeeng
dc.subject.proposalglobalizationeng
dc.subject.proposaldemocratizationeng
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/11232/343eng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)