La distribución de competencias entre el poder central y las autonomías territoriales, en los Modelos Federales Europeos
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Date
2007-06-30Author
Girón Reguera, Emilia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.782
Metadata
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The article describes the systems of distribution of competences between the Federation and the Member States in Germany, Austria, Belgium and Switzerland. It emphasizes that two institution sensure the smooth running of the division of competences: the parliamentary Camera of territorial representation and the Constitutional Federal Court. The approach to these questions of the federalStates could contribute to the current debate on the restructuring of the territorial Colombian pattern,since any State, as Colombia, that seeks to deepen and advance in the path of the political decentralization must face up to the following tasks: the regulation of a clear delimitation of competitions,supplemented with appropriate cooperation mechanisms; the configuration of a territorial parliamentary Camera -which provides an effective way where the territorial intermediate entities can defend the irinterests when the laws of the Republic are elaborated and approved - and the existence of a judicial organ which resolves the territorial conflicts. El artículo describe los sistemas de reparto competencial entre la Federación y los Estados Miembros en Alemania; Austria; Bélgica y Suiza. Subraya el importante papel que para su óptimo funcionamiento juegan dos instituciones: la Cámara Parlamentaria de Representación Territorial y el Tribunal Constitucional Federal. La aproximación a estas cuestiones de los Estados federales reviste interés en un momento en el que se discute la reestructuración del modelo territorial colombiano; por cuanto son tareas ineludibles en todo Estado que; como Colombia; pretenda ahondar y avanzar en el sendero de la descentralización política: la regulación de una nítida delimitación de competencias; complementada con adecuados mecanismos de cooperación, la configuración de una Cámara parlamentaria de carácter territorial que sea un cauce eficaz donde las entidades territoriales intermedias puedan hacer valer sus intereses en la elaboración y aprobación de las leyes de la República- y la existencia de un órgano jurisdiccional independiente para la resolución de los conflictos territoriales.