El emprendimiento social desde una mirada psicosocial.
View/ Open
Date
2013-07-01Author
Bargsted A, Mariana
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.133
Metadata
Show full item recordAbstract
This article is a theoretical review of social entrepreneurship; defined as any business initiative; with or nonprofit; whose primary objective is to generate social value. This is a recent and attractive field of research which progressively makes information gathering; although little of it is empirical. The aim of this review is to identify; relevant research questions from social psychology about social entrepreneurship. From the study of various investigations; possible psychosocial variables are identified; which are required for this type of entrepreneurship; such as individual characteristics; social reasons and a specific work identity. In addition; some looks on society; on the goals of organizations and on psychosocial aspects of organizational behavior are incorporated. Este artículo es una revisión teórica del emprendimiento social; entendido como cualquier iniciativa de negocio; con o sin fin de lucro; cuyo principal objetivo es la generación de valor social. Este es un campo de investigación reciente y atractivo que progresivamente; hace acopio de información; aunque poca de ella sea empírica. El objetivo de esta revisión es identificar; desde la psicología social; preguntas de investigación relevantes sobre emprendimiento social. A partir del estudio de diversas investigaciones; se identifican posibles variables psicosociales requeridas para este tipo de emprendimiento; tales como características individuales; motivos sociales y una identidad laboral específica. Además; se incorporan algunas miradas respecto de la sociedad; los objetivos de las organizaciones y aspectos psicosociales del comportamiento organizacional