Análisis de los dominios ético; legal y económico de la responsabilidad social empresarial: un caso empresarial.
Date
2013-07-01Author
Vera Acevedo, Luz Dinora
Peláez Villada, Diana Carolina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.130
Metadata
Show full item recordAbstract
The tendency of organizations is to achieve positioning and legitimacy through strategies of corporate social responsibility (CSR). This article focuses on the analysis of CSR practices and it seeks; through a business case; to define a method to examine the benefits of its application in society and in organizations. From the proposal of Schwartz (2011) on the domains of corporate social responsibility; where the ethical; economic; and legal dimensions of philanthropic organizations converge; financial reports and social balances of a company; were studied; where we identified; financial; ethical; and tax variables which allowed us to establish the orientation and balance between social responsibility practices and corporate image. La tendencia de las organizaciones es lograr posicionamiento y legitimidad; mediante estrategias de responsabilidad social empresarial (RSE). Este artículo se enfoca en el análisis de prácticas de RSE y busca; a través de un caso empresarial; definir un método para examinar los beneficios de su aplicación en la sociedad y en las organizaciones. A partir de la propuesta de Schwartz (2011) sobre los dominios de la responsabilidad social corporativa; donde confluyen las dimensiones ética; económica; filantrópica y legal de las organizaciones; se estudiaron los informes financieros y balances sociales de una compañía; donde se identificaron variables financieras; tributarias y éticas que permitieron establecer la orientación y el balance entre prácticas de responsabilidad social y de imagen empresarial