Espiritualidad e hilemorfismo.
Date
2012-07-01Author
Brock, Stephen L.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.106
Metadata
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Often today the notion of “soul” is taken to imply a dualistic view of man.Thomas Aquinas conceives of the human soul as a component of the body itself, the “substantial form” that gives the body its very unity. The essay aims to show that, for Thomas, this way of conceiving the human soul is also fundamental for understanding its spiritual nature –its being an incorporeal substance. In order to explain this, Thomas’s approach to the soul’s spirituality is contrasted with that of Descartes. The crucial idea is that of substantial form as “cause of being to matter”. Hoy en día la noción de “alma” se interpreta, a menudo, en el sentido de una visión dualista del hombre. Tomás de Aquino concibe el alma humana como un componente del cuerpo mismo, esto es, como la “forma sustancial” que confiere al cuerpo su propia unidad. Este ensayo pretende mostrar que, para Tomás, esta manera de concebir el alma humana es también fundamental para comprender su naturaleza espiritual –el hecho de ser una sustancia incorpórea. Con el fin de explicar esto, se contrasta el enfoque de la espiritualidad del alma ofrecido por Tomás con el presentado por Descartes. La idea crucial de este trabajo es la visión de la forma sustancial como “causa del ser de la materia”.