Formación ciudadana, clave de la consolidación democrática.
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Date
2012-01-01Author
Arévalo Mardones, Roberto
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.93
Metadata
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Assuming the importance for Chile to deepen and improve its democratic system; this article aims first to recognize the status of citizen progressive distancing of political affairs; especially in the youngest segment; based on data provided by various surveys and studies for the period 1990 to 2010. The realization of the above situation leads us to propose that generate citizen involvement is correlated to the field of politics; that citizens understand the importance of political participation; which is made from the educational base. From our perspective; the problem lies in citizenship education; which would be deficient or misguided. Thus; the second objective of this study is to understand the role that has met the Chilean educational system; however the education reform process launched since 1997 has not; apparently; with the formula that involves the creation of citizenship committed to their surroundings and with the complexities of the context of open societies and permeable in a global context Asumiendo la importancia que tiene para Chile el profundizar y mejorar su sistema democrático; el presente documento tiene dos objetivos. El primero; reconocer la situación de progresivo distanciamiento ciudadano de los asuntos políticos; sobre todo en el segmento más joven; a partir de datos proporcionados por distintas encuestas y estudios para el periodo 1990-2010. La constatación de la situación mencionada nos lleva a plantear que generar compromiso ciudadano está correlacionado con establecer una vinculación con el ámbito de lo político; que el ciudadano comprenda la importancia de la participación política; en lo cual desempeña un rol fundamental la educación. Relativo a esto último; el segundo objetivo es comprender el papel que ha cumplido el sistema educativo chileno que; no obstante el proceso de reforma educativa puesto en marcha a partir de 1997; no ha dado; por lo visto; con la fórmula que implique generar un ciudadano comprometido con su entorno y con las complejidades propias del contexto de sociedades abiertas y permeables en un contexto global.