Del propósito de la filosofía
View/ Open
Date
2010-01-01Author
Cristancho Altuzarra, José Gabriel
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.18
Metadata
Show full item recordAbstract
It is vital to ask what to teach in philosophy and how; but to address this question; we must first determine with what purpose to do it; but above all; to know what isthe purpose of philosophy. Perhaps by determining the essential basis it would be clearer to answer the question of teaching and learning; even more; all this will help to clarify the mission of the philosophy and the philosopher today. To resolve this ponder is a philosophical reflection on traditional academic practices. Then; from some authors; it is made a dissertation on what is philosophy; to deduce in which aspects of the current academic practices is present or distant the philosophy. Finally we propose some perspectives to extend the philosophy and teaching of philosophy. Es vital preguntarse qué enseñar de la filosofía y cómo, pero para resolver este interrogante; primero es necesario determinar con qué propósito hacerlo pero; sobre todo; saber cuál es el propósito de la filosofía. Quizás determinando esta base esencial sea más claro resolver preguntas de carácter pedagógico y didáctico, aun más; todo esto contribuirá a aclarar la misión de la filosofía y del filósofo en la actualidad. Para resolver esta pregunta se hace una reflexión sobre las prácticas filosóficas académicas tradicionales. Luego; a partir de algunos autores; se hace una disertación sobre qué es la filosofía; para deducir en qué aspectos de las prácticas académicas actuales está presente o distante. Finalmente; se plantean algunas prácticas para ampliar las perspectivas del filosofar y su enseñanza.