Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorSalazar Alonso, Claudiaspa
dc.contributor.authorRodríguez Jerez, Sergio Alejandrospa
dc.contributor.authorMorales Piñero, Juan Carlosspa
dc.contributor.authorCote Sánchez, María Carolinaspa
dc.contributor.authorMolina Bernal, Irma Amaliaspa
dc.date.accessioned2021-10-08T17:35:36Zspa
dc.date.available2021-10-08T17:35:36Zspa
dc.date.created2020spa
dc.date.issued2020-12spa
dc.identifier.citationSalazar, C. (2020). Integration of ICTs in reading and writing teaching and learning in college. En Molina Bernal, I. A., Morales Piñero, J.C & Rodríguez Jerez, S.A. (compiladores), Importance of ICT in the teaching-learning process: middle and higher education studies (pp. 161- 175). Universidad Sergio Arboleda. 10.22518/book/9789585158092eng
dc.identifier.isbn978-958-5158-09-2spa
dc.description.abstractThis chapter reviews the current incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) in colleges, specifically in the area of reading and writing, as compiled in a series of studies published between 2013 and 2019. The purpose is to compare those results with the Guidelines for learning and teaching aimed at improving student performance in the course Reading Comprehension and Writing at the Andrés Bello Catholic University (UCAB). Such guidelines are the result of an investigation carried out as a master’s degree Project, “The written composition of argumentative texts in novice-students and teacher-experts” (Salazar, 2018). This link contributes to the enrichment of teaching-learning strategies for reading and writing, by concluding that ICTs can be incorporated for teacher training, teaching in real situations, establishing the “Draft Policy”, the definition of explicit evaluation criteria, the execution of mentoring programs, and the dissemination of tools to prevent or confront procrastination.eng
dc.format.extent24spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofImportance of ICT in the teaching-learning process: middle and higher education studieseng
dc.relation.ispartofseriesSerie Investigaciónspa
dc.relation.isversionof1spa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleIntegration of ICTs in reading and writing teaching and learning in college.spa
dc.subject.lembTecnología educativa - Aspectos éticos y moralesspa
dc.subject.lembEducación superior – Innovaciones tecnológicasspa
dc.subject.lembEducación superior – Enseñanza con ayuda de computadoresspa
dc.subject.lembLectura – Enseñanza – Innovaciones tecnológicas - Investigacionesspa
dc.subject.lembEscritura - Enseñanza – Innovaciones tecnológicas – Investigacionesspa
dc.subject.lembEducational technology - Ethical and moral aspectseng
dc.subject.lembEducation, Higher - Technological innovationseng
dc.subject.lembEducation, Higher - Computer-assisted instructioneng
dc.subject.lembReading - Study and teaching - Technological innovations - Researcheng
dc.subject.lembWriting - Study and teaching - Technological innovations - Researcheng
dc.publisher.programEscuela de Filosofía y Humanidades., Escuela de Ciencias Exactas e Ingeniería., Escuela de Educaciónspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doi10.22518/book/9789585158092/ch6spa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombiaspa
dc.relation.referencesBenvenuto, A. (2003). Las tecnologías de información y comunicaciones (TIC) en la docencia universitaria. Theoria, 12, 109-118.eng
dc.relation.referencesBurgos, C., Rodríguez, S., Piñeros, I. & Moreno C. (2018). Sobre el uso de la técnica y tecnología en la educación. In J. C. Morales Piñero & S. A. Rodríguez-Jerez (Eds.), Las TIC, la innovación en el aula y sus impactos en la educación superior (pp. 13-34). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.spa
dc.relation.referencesCalle, G. (2013). La evaluación de las habilidades del pensamiento crítico asociadas a la escritura digital. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 40, 68-83.spa
dc.relation.referencesCansigno, I. (2014). Desarrollo de la competencia escrita con el apoyo de las TIC en contexto universitario. Fuentes humanísticas. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, Departamento de Humanidades, 27 (48), 243-255.spa
dc.relation.referencesCassany, D. (2005). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona, España: Paidós.spa
dc.relation.referencesCassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2007). Enseñar Lengua. Barcelona, España: Editorial Graó.spa
dc.relation.referencesChacón, A. & Chapetón, C. M. (julio-diciembre, 2018). Trazos para comunidades discursivas académicas y polifónicas: tensiones y desafíos de la lectura y la escritura en la universidad. Signo y Pensamiento, 37 (73).spa
dc.relation.referencesFernández, A. (marzo, 2011). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34.spa
dc.relation.referencesGarzón, A. & Gil, J. (2017). Gestión del tiempo y procrastinación en la educación superior. Universitas Psychologica, 16 (3), 1-13.spa
dc.relation.referencesGonzález A. (2015). Las prácticas de lectura y escritura con TIC en el aula: apuntes para una investigación futura. Educación, Lenguaje y Sociedad, XII (12), 1-21.spa
dc.relation.referencesHerrero, R. (julio 2014). El papel de las TIC en el aula universitaria para la formación de competencias en el alumnado. Revista de Medios y Educación. Universidad de Córdoba. Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Departamento de Didáctica y organización Escolar. 45, 173-188.spa
dc.relation.referencesManning, L., Taborda, O. & Polo, M. (agosto, 2016). Lectura y escritura como objeto de reflexión e intervención constante en el aula. Palabra, 16, 212-223.spa
dc.relation.referencesMolina Bernal, I. A., Castro Cortés, C. C., Martínez Molina, B., & Angulo, S. A. (2018). La evaluación centrada en el aprendizaje: una manera de innovar en las instituciones de educación superior. In J. C. Morales Piñero & S. A. Rodríguez-Jerez (Eds.), Las TIC, la innovación en el aula y sus impactos en la educación superior (pp. 83-104). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.spa
dc.relation.referencesMon, F. & Cervera, M. (septiembre- diciembre 2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10 (3), 29-43.spa
dc.relation.referencesMoral, A. & Arbe, U. (2013). Una experiencia docente sobre la lectura compartida, la lectura por placer y las TIC como medio de comunicación y creatividad: Club de lectores. Psicología Educativa, 19, 123-126.spa
dc.relation.referencesPrendes Espinosa, Ma. P. (2011). Innovación con TIC en enseñanza superior: descripción y resultados de experiencias en la Universidad de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 14 (1), 267-280.spa
dc.relation.referencesSalazar, C. (2018). Análisis de la Ejecución de la Composición Escrita de Textos Argumentativos en Estudiantes-Novatos y Docentes-Expertos de la Carrera de Derecho (tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela.spa
dc.relation.referencesValarino, E. (1997). Tesis a tiempo. Caracas: Equinocciospa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl: https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248*
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/CAP_LIB*
dc.type.localCapítulo de Librospa
dc.relation.citationstartpage161spa
dc.relation.citationendpage175spa
dc.subject.proposalTeachingeng
dc.subject.proposallearningeng
dc.subject.proposalreadingeng
dc.subject.proposalwritingeng
dc.subject.proposaluniversityeng
dc.subject.proposalcollegeeng
dc.subject.proposalICTeng
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/11232/1766eng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)