dc.rights.license | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO) | * |
dc.contributor.author | Salazar Alonso, Claudia | spa |
dc.contributor.author | Rodríguez Jerez, Sergio Alejandro | spa |
dc.contributor.author | Morales Piñero, Juan Carlos | spa |
dc.contributor.author | Cote Sánchez, María Carolina | spa |
dc.contributor.author | Molina Bernal, Irma Amalia | spa |
dc.date.accessioned | 2021-10-08T17:35:36Z | spa |
dc.date.available | 2021-10-08T17:35:36Z | spa |
dc.date.created | 2020 | spa |
dc.date.issued | 2020-12 | spa |
dc.identifier.citation | Salazar, C. (2020). Integration of ICTs in reading and writing teaching and learning in college. En Molina Bernal, I. A., Morales Piñero, J.C & Rodríguez Jerez, S.A. (compiladores), Importance of ICT in the teaching-learning process: middle and higher education studies (pp. 161- 175). Universidad Sergio Arboleda. 10.22518/book/9789585158092 | eng |
dc.identifier.isbn | 978-958-5158-09-2 | spa |
dc.description.abstract | This chapter reviews the current incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) in colleges, specifically in the area of reading and writing, as compiled in a series of studies published between 2013 and 2019. The purpose is to compare those results with the Guidelines for learning and teaching aimed at improving student performance in the course Reading Comprehension and Writing at the Andrés Bello Catholic University (UCAB). Such guidelines are the result of an investigation carried out as a master’s degree Project, “The written composition of argumentative texts in novice-students and teacher-experts” (Salazar, 2018). This link contributes to the enrichment of teaching-learning strategies for reading and writing, by concluding that ICTs can be incorporated for teacher training, teaching in real situations, establishing the “Draft Policy”, the definition of explicit evaluation criteria, the execution of mentoring programs, and the dissemination of tools to prevent or confront procrastination. | eng |
dc.format.extent | 24 | spa |
dc.format.medium | Digital | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Universidad Sergio Arboleda | spa |
dc.relation.ispartof | Importance of ICT in the teaching-learning process: middle and higher education studies | eng |
dc.relation.ispartofseries | Serie Investigación | spa |
dc.relation.isversionof | 1 | spa |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | * |
dc.title | Integration of ICTs in reading and writing teaching and learning in college. | spa |
dc.subject.lemb | Tecnología educativa - Aspectos éticos y morales | spa |
dc.subject.lemb | Educación superior – Innovaciones tecnológicas | spa |
dc.subject.lemb | Educación superior – Enseñanza con ayuda de computadores | spa |
dc.subject.lemb | Lectura – Enseñanza – Innovaciones tecnológicas - Investigaciones | spa |
dc.subject.lemb | Escritura - Enseñanza – Innovaciones tecnológicas – Investigaciones | spa |
dc.subject.lemb | Educational technology - Ethical and moral aspects | eng |
dc.subject.lemb | Education, Higher - Technological innovations | eng |
dc.subject.lemb | Education, Higher - Computer-assisted instruction | eng |
dc.subject.lemb | Reading - Study and teaching - Technological innovations - Research | eng |
dc.subject.lemb | Writing - Study and teaching - Technological innovations - Research | eng |
dc.publisher.program | Escuela de Filosofía y Humanidades., Escuela de Ciencias Exactas e Ingeniería., Escuela de Educación | spa |
dc.rights.acceso | Abierto (Texto Completo) | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.rights.accesRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.identifier.doi | 10.22518/book/9789585158092/ch6 | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | spa |
dc.relation.references | Benvenuto, A. (2003). Las tecnologías de información y comunicaciones (TIC) en la docencia universitaria. Theoria, 12, 109-118. | eng |
dc.relation.references | Burgos, C., Rodríguez, S., Piñeros, I. & Moreno C. (2018). Sobre el uso de la técnica y tecnología en la educación. In J. C. Morales Piñero & S. A. Rodríguez-Jerez (Eds.), Las TIC, la innovación en el aula y sus impactos en la
educación superior (pp. 13-34). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. | spa |
dc.relation.references | Calle, G. (2013). La evaluación de las habilidades del pensamiento crítico asociadas a la escritura digital. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 40, 68-83. | spa |
dc.relation.references | Cansigno, I. (2014). Desarrollo de la competencia escrita con el apoyo de las TIC en contexto universitario. Fuentes humanísticas. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, Departamento de Humanidades, 27
(48), 243-255. | spa |
dc.relation.references | Cassany, D. (2005). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona, España: Paidós. | spa |
dc.relation.references | Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2007). Enseñar Lengua. Barcelona, España: Editorial Graó. | spa |
dc.relation.references | Chacón, A. & Chapetón, C. M. (julio-diciembre, 2018). Trazos para comunidades discursivas académicas y polifónicas: tensiones y desafíos de la lectura y la escritura en la universidad. Signo y Pensamiento, 37 (73). | spa |
dc.relation.references | Fernández, A. (marzo, 2011). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34. | spa |
dc.relation.references | Garzón, A. & Gil, J. (2017). Gestión del tiempo y procrastinación en la educación superior. Universitas Psychologica, 16 (3), 1-13. | spa |
dc.relation.references | González A. (2015). Las prácticas de lectura y escritura con TIC en el aula: apuntes para una investigación futura. Educación, Lenguaje y Sociedad, XII (12), 1-21. | spa |
dc.relation.references | Herrero, R. (julio 2014). El papel de las TIC en el aula universitaria para la formación de competencias en el alumnado. Revista de Medios y Educación. Universidad de Córdoba. Centro de Magisterio Sagrado Corazón.
Departamento de Didáctica y organización Escolar. 45, 173-188. | spa |
dc.relation.references | Manning, L., Taborda, O. & Polo, M. (agosto, 2016). Lectura y escritura como objeto de reflexión e intervención constante en el aula. Palabra, 16, 212-223. | spa |
dc.relation.references | Molina Bernal, I. A., Castro Cortés, C. C., Martínez Molina, B., & Angulo, S. A. (2018). La evaluación centrada en el aprendizaje: una manera de innovar en las instituciones de educación superior. In J. C. Morales Piñero & S. A.
Rodríguez-Jerez (Eds.), Las TIC, la innovación en el aula y sus impactos en la educación superior (pp. 83-104). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. | spa |
dc.relation.references | Mon, F. & Cervera, M. (septiembre- diciembre 2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@
ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10 (3), 29-43. | spa |
dc.relation.references | Moral, A. & Arbe, U. (2013). Una experiencia docente sobre la lectura compartida, la lectura por placer y las TIC como medio de comunicación y creatividad: Club de lectores. Psicología Educativa, 19, 123-126. | spa |
dc.relation.references | Prendes Espinosa, Ma. P. (2011). Innovación con TIC en enseñanza superior: descripción y resultados de experiencias en la Universidad de Murcia. Revista
Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 14 (1), 267-280. | spa |
dc.relation.references | Salazar, C. (2018). Análisis de la Ejecución de la Composición Escrita de Textos Argumentativos en Estudiantes-Novatos y Docentes-Expertos de la Carrera de Derecho (tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela. | spa |
dc.relation.references | Valarino, E. (1997). Tesis a tiempo. Caracas: Equinoccio | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | * |
dc.identifier.instname | instname:Universidad Sergio Arboleda | spa |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda | spa |
dc.identifier.repourl | repourl: https://repository.usergioarboleda.edu.co/ | * |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | * |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/CAP_LIB | * |
dc.type.local | Capítulo de Libro | spa |
dc.relation.citationstartpage | 161 | spa |
dc.relation.citationendpage | 175 | spa |
dc.subject.proposal | Teaching | eng |
dc.subject.proposal | learning | eng |
dc.subject.proposal | reading | eng |
dc.subject.proposal | writing | eng |
dc.subject.proposal | university | eng |
dc.subject.proposal | college | eng |
dc.subject.proposal | ICT | eng |
dc.identifier.url | http://hdl.handle.net/11232/1766 | eng |