Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorMorales Piñero, Juan Carlos
dc.contributor.authorMolina Bernal, Irma Amalia
dc.date.accessioned2020-10-29T23:35:10Z
dc.date.available2020-10-29T23:35:10Z
dc.date.issued2019-12
dc.identifier.citationMorales Piñero, J.C. y Molina Bernal, I. (2019).Teaching based on the development of competences and their determining factors. En Morales Piñero, J. C. y Rodríguez Jerez, S. A. (Eds.), ITC, innovation in the classroom and its impact on higher education (pp. 33- 51). Bogotá : Universidad Sergio Arboleda ; Escuela de Filosofía y Humanidades ; Escuela de Ciencias Exactas e Ingenieríaspa
dc.identifier.isbn978-958-5511-79-8spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11232/1480
dc.descriptionThis research analyzes the factors that determine learning when teaching focuses on the development of competences. The study was carried out during the academic year 2016-02 in the Seminar on Research and Development of the Sergio Arboleda University, where inverted teaching was used as a methodology and a linear regression model was defined to evaluate learning. The results show that when the teacher provides feedback, students adjust more easily to the curricular objectives. Finally, it is observed that the quality of education is the determining factor in the process of competency development.spa
dc.format.extent18spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengeng
dc.publisherUniversidad Sergio Arboleda ; Escuela de Filosofía y Humanidades ; Escuela de Ciencias Exactas e Ingenieríaspa
dc.relation.ispartofITC, innovation in the classroom and its impact on higher educationspa
dc.relation.ispartofseriesSerie Investigaciónspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleTeaching based on the development of competences and their determining factorseng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartspa
dc.type.spaParte de librospa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.publisher.departmentEscuela de Filosofía y Humanidades ; Escuela de Ciencias Exactas e Ingenieríaspa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/book/9789585511798/ch02spa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombiaspa
dc.relation.referencesABET. (2014). Criteria for accrediting engineering programs. Baltimore.eng
dc.relation.referencesAnzanello, M., y Fogliatto, F. (2011). Learning curve models and applications: Literature review and research directions. International Journal of Industrial Ergonomics, 41(5), 573-583. DOI: 10.1016/j.ergon.2011.05.001eng
dc.relation.referencesChalmer, A. (2000). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? (3 Ed.) Madrid:Siglo XXI.spa
dc.relation.referencesMatos, R. (2009). Enseñanza-aprendizaje y Evaluación por Competencias en las Carreras de Ingeniería. Revista de Investigación Universitaria, 1(1), 67-76.spa
dc.relation.referencesMolina, I. (2013). La evaluación como estrategia de aprendizaje. En Cuadernos de la Maestría en docencia e investigación universitaria: Tomo I (pp. 3-12). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.spa
dc.relation.referencesMorales, J. C., Molina, I. A., & Ángel, L. A. (2017). Determining factors of competence-based learning: a case study in engineering. Espacios, 38(35), 1-7.eng
dc.relation.referencesMorales, J., y Ángel, L. A. (2016). Estrategias para el diseño e implementación de un programa basado en el desarrollo de competencias. En Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería (p. 8). Cartagena: ACOFI. Recuperado de http://www.acofipapers.org/index.php/eiei2016/2016/ paper/viewFile/1694/633spa
dc.relation.referencesPersky, A., Henry, T., y Campbell, A. (2015). An exploratory analysis of personality, attitudes, and study skills on the learning curve within a team-based learning environment. American Journal of Pharmaceutical Education, 79(2). DOI: 10.5688/ajpe79220eng
dc.relation.referencesRodríguez-Gómez, G., Ibarra-Sáiz, M. S., Gallego, B., Gómez-Ruiz, M.-Á., & Quesada Serra, V. (2012). La voz del estudiante en la evaluación del aprendizaje: un camino por recorrer en la universidad. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18(2), 1-21. DOI: 10.7203/relieve.18.2.1985spa
dc.relation.referencesSáiz, M., y Arreba, A. B. (2014). Aprendizaje basado en la evaluación mediante rúbricas en educación superior. Suma Psicológica, 21(1), 28-35. DOI: 10.1016/S0121-4381(14)70004-9spa
dc.relation.referencesSalas, W. (2005). Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Revista Iberoamericana de Educación, 36(9), 1–11. Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es / servlet / articulo?codigo= 2660166&orden=160028&info =linkspa
dc.relation.referencesTambingon, H. N. (2014). The effect of learning management competencies, self-efficacy and work motivation on the faculties’ performance of the faculty of engineering at Manado State University. International Journal of Applied Engineering Research, 9(22).eng
dc.relation.referencesTrujillo, C., & González, E. (2010). Aprendizaje activo en cursos básicos de ingeniería: un ejemplo en la enseñanza de Dinámica. Uni-pluri/Versidad, 10(2). Recuperado de http:// bibliotecadigital.udea.edu.co / bitstream / 10495 / 3248 / 1 / TrujilloCarlos_ 2010 _ Aprendizajeactivocursos.pdfspa
dc.relation.referencesTucker, B. (2012). The flipped classroom. Education Next, 12(1), 82-83. Recuperado de http://educationnext.org/files/ednext_20121_BTucker. pdfeng
dc.relation.referencesZabala, A., y Arnau, L. (2008). 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias (4 ed.). Barcelona: Grao.spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248*
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/CAP_LIB*
dc.type.localCapítulo de Librospa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)