Aportes de la concepción pedagógica de Francisco Ruiz Sánchez para una teoría motivacional perfectiva.
View/ Open
Date
2019-02-04Author
Di Marco, María Elisa
Portela, Analía Inés
González, Mariela Lourdes
Boarini, María Gisella
Difabio de Anglat, Hilda Emilia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.1/a09
Metadata
Show full item recordAbstract
The present work aimed to indicate some aspects for understanding motivation from the dynamic fullness, that is, from the very purpose of the educational event. This re-search analyzes human motivation during the learning process in the light of the anthro-pological thought of Francisco Ruiz Sánchez. Through a hermeneutical methodology of his published and unpublished writings, we detailed the three main elements of the educational, motivational process: a) the method used, b) the proposal of good objects, and c) the awareness of the value of the object. It is concluded that motivation consti-tutes a relational aspect within the framework of a process in which cognition or inte-llectual tendency towards an object of good knowledge intervenes. This object has also been presented sensitively and can be perceived as valuable by the learner. Este artículo señala algunos elementos para comprender la motivación a partir de la ple-nitud dinámica, esto es, desde la finalidad misma del acto educativo. La investigación analiza la motivación humana en el proceso de aprendizaje a la luz del pensamiento antropológico de Francisco Ruiz Sánchez. Mediante una hermenéutica de sus escritos publicados e inéditos detallamos los tres aspectos principales del proceso motivacional educativo: (a) el método empleado, (b) la propuesta de objetos buenos, y (c) la con-cienciación del valor del objeto. Se concluye que la motivación constituye un aspecto relacional en el marco de un proceso en el que interviene la cognición o tendencia intelectual hacia un objeto de conocimiento bueno, presentado de una manera sensible y que logra ser percibido como valioso por el educando.