Responsabilidad Social Corporativa (RSC) : reconsiderando conceptos y enfoques.
View/ Open
Date
2018-01-01Author
Lizcano Prada, Julieth
Lombana, Jahir
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2018.1/a08
Metadata
Show full item recordAbstract
The purpose of this paper is to identify key concepts and approaches in Corporate Social Responsibility (CSR) academic research. A bibliometric technique based on graph theory was used to guide the paper searching and collection. This technique recognizes connections among ISI papers that were published in the CSR field from 2001 to 2016. These connections refer to seminal authors who have tracked the CSR evolution and defined its theoretical approaches in management academic literature. The main results are five theoretical approaches in CSR analysis and understanding: Institutionalism, Reputation and Performance, Human Talent, Strategy and Finance. This study proposes an alternative method to investigate the CSR conceptual evolution, which may be used as a precedent for future research in this academic field. El propósito de este artículo es identificar conceptos y enfoques clave de la investigación académica en el estudio de la Responsabilidad Social Corporativa (RSC). Se utilizó una técnica bibliométrica basada en la teoría de grafos para la orientación de la búsqueda y la selección de los artículos. Esta técnica reconoce las conexiones entre artículos ISI que fueron publicados sobre RSC en el periodo 2001 a 2016. Estas conexiones remiten a los autores seminales que permiten rastrear la evolución del concepto y definir los enfoques que se han manifestado en la literatura académica del management. Los principales resultados son cinco enfoques teóricos con los cuales se aborda el análisis y comprensión de la RSC: institucionalidad, reputación y desempeño, talento humano, estrategia y finanzas. Este estudio propone un método alternativo para investigar la evolución conceptual de la RSC, que sirve de antecedente a futuras investigaciones en este campo académico.