El espectáculo en las sociedades modernas : a propósito de dos tesis de Debord.
View/ Open
Date
2017-06-30Author
Escobar Ortíz, Jorge Manuel
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
http://dx.doi.org/10.22518/16578953.829
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
In this article, I make a critical assessment of two theses by Guy Debord on the place of the spectacle in modern societies, according to the first chapter of La société du spectacle. The first poses that the spectacle pursues no end beyond itself. The second is that the prevalence of the spectacle in modern societies justifies the belief in a dichotomy between appearance and reality. From the analysis of scientific communication and propaganda, I raise some doubts about the first. From philosophical criticism to the dichotomy, I show the same for the second. My conclusion inquiries about the relevance of these two theses in analyzing the place of the spectacle in modern societies. En este artículo, hago una evaluación crítica de dos tesis de Guy Debord sobre el lugar del espectáculo en las sociedades modernas, según el primer capítulo de La société du spectacle. La primera plantea que el espectáculo no persigue ningún fin más allá de sí mismo. La segunda, que la prevalencia del espectáculo en las sociedades modernas justifica la creencia en una dicotomía entre apariencia y realidad. A partir del análisis de la comunicación científica y la propaganda, elevo algunas dudas sobre la primera. A partir de la crítica filosófica a la dicotomía, muestro lo mismo para la segunda. Mi conclusión indaga sobre la pertinencia de estas dos tesis al analizar el lugar del espectáculo en las sociedades modernas.