Ciencia, revolución y nacimiento de la sociología.
View/ Open
Date
2017-07-24Author
Cortés García, Francisco Joaquín
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
http://dx.doi.org/10.22518/16578953.906
Metadata
Show full item recordAbstract
The École Polytechnique was an academic, revolutionary and scientific institution founded at the end of the 18th century in France. The school brought together the leading scientists of the time and used revolutionary principles to establish the profession of engineer, the current concept of the scientific community and the modern link between knowledge and the state apparatus. Within the educational institution sociology emerged as a science, under a positivist conception. In this article we analyze the close links between the creation of the École Polytechnique and its importance in the birth of sociology. La École Polytechnique fue una institución académica, revolucionaria y científica fundada a finales del siglo XVIII en Francia. La escuela reunió a los principales científicos de la época y utilizó los principios revolucionarios para instaurar la profesión del ingeniero, del concepto actual de comunidad científica y de la moderna vinculación entre el saber y el aparato del Estado. En el seno de dicha institución educativa surgió la sociología como ciencia, bajo una concepción positivista. En este artículo analizamos los estrechos vínculos entre la creación de la École Polytechnique y su importancia en el nacimiento de la sociología.