Las competencias del docente de maestría en universidades colombianas : apreciaciones de alumnos y profesores.
View/ Open
Date
2016-07-01Author
Restrepo Aguirre, Jhon Jairo
Navío Gámez, Antonio
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
http://dx.doi.org/10.22518/16578953.649
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
This article shows the results of research on the teaching competency view from the perspective of its protagonists: teachers and apprentices. The study design is descriptive ex post facto from the empirical-analytical methodology, composed of quantitative methods, from instruments such as questionnaires and sources linked to master’s programs (teachers and students). Its objective is to analyze the informants’ appreciation of the current teaching profile and their required competency needs, all from the teaching and research task. The results prove significant differences that show a set of needs for teacher training. Finally, some reflections are presented for an improvement of the formation of trainers in the analyzed context. Este artículo muestra los resultados de investigación sobre la visión competencial docente desde la óptica de sus protagonistas: enseñantes y aprendices. El diseño del estudio es descriptivo ex post facto desde la metodología empírico-analítica, compuesta por métodos cuantitativos, a partir de instrumentos como los cuestionarios y fuentes vinculadas con programas de maestría (docentes y alumnos). Su objetivo es analizar la apreciación de los informantes respecto al perfil docente actual y sus necesidades competenciales requeridas, todo desde la tarea docente e investigadora. Los resultados evidencian diferencias significativas que arrojan un conjunto de necesidades para la formación docente. Finalmente se exponen algunas reflexiones para una mejora de la formación de formadores en el contexto analizado.