Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorVanegas, Juan Gabrielspa
dc.contributor.authorRestrepo, Jorge A.spa
dc.date2016spa
dc.date.accessioned2016-08-19T14:48:59Zspa
dc.date.accessioned2017-05-16T17:12:07Zspa
dc.date.available2016-08-19T14:48:59Zspa
dc.date.available2017-05-16T17:12:07Zspa
dc.date.issued2016-01-01spa
dc.identifier.citationVanegas, J. G., Restrepo, J. A. (2016). Factores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior: el caso del sector floricultor antioqueño. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 145-160.spa
dc.identifier.issn1657-8953spa
dc.description.abstractThe export performance of a firm depends on internal and external factors. This article presents a valuation exercise of factors affecting exports of the floriculture sector of the department of Antioquia, Colombia. To this end, we have followed a method of hierarchical decisions supported by expert judgments with the help of employers, unions and institutions. The results indicate that the limited business vision, the human capital training, the internal logistics capacity of the organization and the exchange rate volatility are the main constraints the sector faces for internationalization through exports. The research findings serve as a proposal to validate a methodology that allows to prioritize the factors that influence the decisions of international expansion.spa
dc.description.abstractEl desempeño exportador de una firma depende de factores internos y externos. Este artículo presenta un ejercicio de valoración de factores que inciden en las exportaciones del sector floricultor del departamento de Antioquia, Colombia. Para ello, se sigue un método de decisiones jerárquico apoyado en juicios de expertos con el concurso de empresarios, gremios e instituciones. Los resultados indican que la visión empresarial limitada, el entrenamiento del capital humano, la capacidad interna logística de la organización y la volatilidad del tipo de cambio constituyen los principales limitantes que encara el sector para su internacionalización vía exportaciones. Los hallazgos de la investigación sirven de propuesta para validar una metodología que permita priorizar los factores que condicionan las decisiones de expansión internacional.spa
dc.format.extent16spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 16, núm. 30 (2016)spa
dc.rightshttps://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/32c5f86b-1ac6-4610-8a68-c84996976cea/license.txteng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleFactores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior: el caso del sector floricultor antioqueño.spa
dc.subject.lembFlores - Exportaciones - Colombiaspa
dc.subject.lembFloricultura - Antioquiaspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85eng
dc.format.tipodocumentosspa
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/16578953.540spa
dc.relation.referencesAczél, J., & Saaty, T. (1983). Procedures for synthesizing ratio judgements. Journal of mathematical Psychology, 27(1), 93-102.eng
dc.relation.referencesArteaga-Ortiz, J., & Fernández-Ortiz, R. (2010). Why Don’t We Use the Same Export Barrier Measurement Scale? An Empirical Analysis in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management, 48(3), 395-420.eng
dc.relation.referencesArteaga-Ortiz, J., Fernández-Ortiz, R., & San Emeterio, M. (2014). Las pymes españolas en Latinoamérica: barreras a la exportación. Revista AD-Minister, 24, 53-78.spa
dc.relation.referencesAsocolflores. (2009). Segunda semana de la competitividad de Asocolflores (Asocolflores, Documento presentado como análisis del sector floricultor). Bogotá: Autor.spa
dc.relation.referencesAsocolflores. (2015). Boletín Estadístico 2015. Bogotá: Autor.spa
dc.relation.referencesAyob, A., Ramlee, S., & Rahman, A. (2015). Financial factors and export behavior of small and medium-sized enterprises in an emerging economy. Journal of International Entrepreneurship, 13(1), 49-66. doi: 10.1007/s10843-014-0141-5eng
dc.relation.referencesBelwal, R., & Chala, M. (2008). Catalysts and barriers to cut flower export: A case study of Ethiopian floriculture industry. International Journal of Emerging Markets, 3(2), 216-235.eng
dc.relation.referencesCalderón, M. (2014). Análisis de eficiencia técnica y estudio de casos en los cultivos de flores de la Sabana de Bogotá. Pensamiento & Gestión, 36, 291-326.spa
dc.relation.referencesCarazo, P. (2007). Influencia de la promoción de exportaciones en el proceso del desarrollo exportador de las Pymes. Un estudio de caso. Pensamiento & Gestión, 23, 1-57.spa
dc.relation.referencesCarazo, P. (2009). Proceso del desarrollo exportador de la pyme colombiana. Cuadernos de Gestión, 9(1), 47-66.spa
dc.relation.referencesCavusgil, S., & Kirpalani, V. (1993). Introducing products into export markets: success factors. Journal of Business Research, 27(1), 1-15.eng
dc.relation.referencesDa Silva, P., & Da Rocha, A. (2001). Perception of export barriers to Mercosur by Brazilian firms. International Marketing Review, 18(6), 589-611.eng
dc.relation.referencesDirección de Impuestos y Aduanas Nacionales –[DIAN]. (2015). Sistema Estadístico de Comercio Exterior. Recuperado de http://websiex.dian.gov.co/spa
dc.relation.referencesDoern, R. (2009). Investigating barriers to SME growth and development in transition environments: A critique and suggestions for developing the methodology. International Small Business Journal, 27(3), 275-305.eng
dc.relation.referencesEgyir, I., Mensah, E., & Agyei-Sasu, F. (2012). Factors influencing the intensity of export success in Ghana’s horticultural industry. International Journal of Business, Humanities and Technology, 2(7), 115-120.eng
dc.relation.referencesEscandón, D., Ayala, A., & Caicedo, M. (2013). Influencia de las barreras a la exportación sobre el compromiso exportador y su incidencia en los resultados internacionales. Revista EAN, 75, 38-55.spa
dc.relation.referencesForman, E., & Peniwati, K. (1998). Aggregating individual judgments and priorities with the analytic hierarchy process. European Journal of Operational Research, 108(1), 165-169.eng
dc.relation.referencesGonzález, A. (2013). Intercambio de información en las cadenas de suministro internacionales. El caso de la cadena de suministro de flor fresca cortada colombiana para la exportación (CEPAL, Serie Comercio Internacional 120). Santiago de Chile: Naciones Unidas.spa
dc.relation.referencesJalali, S. (2012). Export Barriers and Export Performance: Empirical Evidence from the Commercial Relationship between Greece and Iran. South-Eastern Europe Journal of Economics, 10(1), 53-66.eng
dc.relation.referencesKahiya, E. (2013). Export barriers and path to internationalization: A comparison of conventional enterprises and international new ventures. Journal of International Entrepreneurship, 11(1), 3-29.eng
dc.relation.referencesKaleka, A., & Katsikeas, S. (1995). Exporting problems: the relevance of export development. Journal of Marketing Management, 11, 499-515.eng
dc.relation.referencesKatsikeas, C., & Morgan, R. (1994). Differences in Perceptions of Exporting Problems Based on Firm Size and Export Market Experience. European Journal of Marketing, 28(5), 17-35.eng
dc.relation.referencesKoksal, M., & Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by highand low-performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 108-126.eng
dc.relation.referencesLeonidou, L.(1995a). Empirical research on export barriers: review, assessment, and synthesis. Journal of International Marketing, 3(1), 29-43.eng
dc.relation.referencesLeonidou, L. (1995b). Export barriers: nonexporters’ perceptions. International Marketing Review, 12(1), 4-25.eng
dc.relation.referencesLeonidou, L. (2000). Barriers to export mana-gement: an organizational and internationalization analysis. Journal of International Management, 6(2), 121-148.eng
dc.relation.referencesLiberatore, M. (1987). An extension of the analytic hierarchy process for industrial R&D project selection and resource allocation. Engineering Management, IEEE Transactions on, 34(1), 12-18.eng
dc.relation.referencesMilanzi, M. (2012). Export barrier perceptions in Tanzania: The influence of social networks. Journal of African Business, 13(1), 29-39.eng
dc.relation.referencesPatterson, P. (2004). A study of perceptions regarding service firms’ attitudes towards exporting. Australasian Marketing Journal, 12(2), 19-38.eng
dc.relation.referencesPérez, F., & Camarero, L. (2007). Intensidad exportadora y percepción de barreras a la exportación: un estudio de casos. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 13(3), 93-106.spa
dc.relation.referencesPuyana, D. (2004). La pyme y su situación en Colombia. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 6, 63-81.spa
dc.relation.referencesQuirós, M. (2001). La Floricultura en Colombia en el marco de la globalización: Aproximaciones hacia un análisis micro y macroeconómico. Revista Universidad EAFIT, 37(122), 59-68.spa
dc.relation.referencesRamaseshan, B., & Soutar, G. (1995). Export Barriers in the Western Australian Horticulture Industry. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 6(4), 53-70.eng
dc.relation.referencesReina, M., & Acosta, P. (2008). El sector floricultor frente a la revaluación: situación actual y alternativas de política. Fundación para la educación superior y el desarrollo. Bogotá: Fundación para la Educación Superior y el Desarrollo. Recuperado de http://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/11445/1041/1/Repor_Noviembre_2008_Reina_Acosta_y_Oviedo.pdfspa
dc.relation.referencesSaaty, T. (1994). Fundamentals of decision making and priority theory with the analytic hierarchy process (The Analytic Hierarchy Process Series, vol.6). Pittsburgh: RWS Publications.eng
dc.relation.referencesSaaty, T., & Peniwati, K. (2013). Group decision making: drawing out and reconciling differences. Pittsburgh: RWS publications.eng
dc.relation.referencesSmith, D., Gregoire, P., & Lu, M. (2006). Managers’ Perceptions of Export Barriers: A Cross-Cultural Perspective of Service Firms. Journal of Transnational Management, 12(1), 51-68.eng
dc.relation.referencesSuárez-Ortega, S. (2003). Export Barriers: Insights from Small and Medium Sized Firms. International Small Business Journal, 21(4) 403-419.eng
dc.relation.referencesSuperintendencia de Sociedades – [Supersociedades]. (2015). Sistema de Información y Riesgo Empresarial (SIREM), 2007-2014. Recuperado de http://sirem.super-sociedades.gov.co/Sirem2/spa
dc.relation.referencesTesfom, G., & Lutz, C. (2006). A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries. International Journal of Emerging Markets, 1(3), 262-281.eng
dc.relation.referencesUner, M., Kocak, A., Cavusgil, E., & Cavusgil, S. (2013). Do barriers to export vary for born globals and across stages of internationalization? An empirical inquiry in the emerging market of Turkey. International Business Review, 22(5), 800-813.eng
dc.relation.referencesVillavicencio, J. (2007). Factores que inciden en el desempeño exportador de las Pymes: una aplicación empírica. Tec Empresarial, 1(4), 28-40.spa
dc.relation.referencesZafarullah, M., Mujahid, A., & Young, S. (1998). The internationalization of the small firm in developing countries – exploratory research from Pakistan. Journal of Global Marketing, 11(3), 21-40.eng
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1eng
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/ARTeng
dc.type.localArtículo de revistaspa
dc.relation.ispartofjournalCivilizar Ciencias Sociales y Humanidadesspa
dc.relation.citationvolumen16spa
dc.relation.citationissue30spa
dc.relation.citationstartpage145spa
dc.relation.citationendpage160spa
dc.subject.proposalbarreras a la exportaciónspa
dc.subject.proposalsector floricultorspa
dc.subject.proposalproceso análisis jerárquicospa
dc.subject.proposalAntioquiaspa
dc.subject.proposalexport barriersspa
dc.subject.proposalfloriculture sectoreng
dc.subject.proposalhierarchical analysis processeng
dc.title.translatedFactors affecting the positioning of products abroad: the case of the Antioquian floriculture sector.eng
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/11232/691eng


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)