La investigación y la creatividad como base para una comunicación efectiva
Abstract
Este texto pretende mostrar la potente relación entre la investigación publicitaria en Colombia y las prácticas creativas en la producción comunicativa propia de la publicidad. Está basado en el análisis de una investigación cualitativa con enfoque hermenéutico cuyo método principal se centra en la teoría fundamentada (Glaser & Strauss citados en Inciarte et al., 2001) con apoyo de Atlas.ti acompañado de profundas entrevistas semiestructuradas biográficamente, cuya población de estudio está compuesta por profesionales de diferentes áreas del campo laboral publicitario en Colombia y académicos - investigadores de y desde la publicidad; el texto busca establecer las convergencias epistemológicas de los fenómenos y objetos de estudio entre la comunicación, la publicidad y el periodismo, haciendo principal énfasis en las prácticas creativas como objeto emergente y convergente para estos campos.
Abstract
Research and creativity for an effective communication is a paper that intends to illustrate the strong relationship between the advertising research in Colombia and the creative practice in the communicative production of the advertising. The document is based on the analysis of qualitative advertising with a hermeneutical approach, whose principal method is centered in the grounded theory (Glaser & Strauss cited by Inciarte et al, 2001) with the support of Atlas Ti together with insightful and semistructured biographic interviews, whose study population is made of professionals of different areas that work in the advertising field in Colombia, as well as academics that do research in advertising. This paper is framed within the study that looks to establish the epistemological convergences of the phenomena and objects of study between communication, advertising and journalism, making special emphasis in the creative practices as an emergent and convergent object for the field.
Collections
The following license files are associated with this item: