Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorParra Valencia, Juan Diegospa
dc.date2014spa
dc.date.accessioned2016-02-03T18:10:17Zspa
dc.date.accessioned2016-05-11T14:36:16Zspa
dc.date.accessioned2017-05-16T17:07:54Zspa
dc.date.available2016-02-03T18:10:17Zspa
dc.date.available2016-05-11T14:36:16Zspa
dc.date.available2017-05-16T17:07:54Zspa
dc.date.issued2014-07-01spa
dc.identifier.citationParra Valencia, J. D. (2014). La cuestión (de la) técnica. Variantes culturales y estéticas. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 14(27), 213-232.spa
dc.identifier.issn1657-8953spa
dc.description.abstractThis paper, thinking about technique, runs several scenarios that integrate forms of apprehension of the human and its integration into the cultural evolution. The technique overlaps the use of objects and devices, as well as coding systems that allow a social articulation of a zitgeist of the the contemporary, whether at a discursive level or in the socio-economic and cultural practices. This paper aims to present an overview about contemporary meanings of the concept of technique, based on etymological details and historical contextualization in order to find a functional transversality linking it to aesthetic axes in an expanded sense, defining a cultural appropriation of the phenomenon .spa
dc.description.abstractEl pensamiento sobre la técnica recorre escenarios diversos que componen las formas de aprehensión de lo humano y su integración en el devenir cultural. La técnica se imbrica tanto en el uso de objetos y aparatos, como en la codificación de sistemas de articulación social que permiten un zeitgeist de lo contemporáneo, sea en el ámbito discursivo o en las prácticas socioeconómicas y culturales. El presente artículo busca presentar un panorama de las acepciones contemporáneas sobre el concepto de técnica, partiendo de precisiones etimológicas y contextualizaciones históricas, para encontrar una transversalidad funcional que lo relacione con ejes estéticos en sentido ampliado, y que definan una apropiación cultural del fenómeno.spa
dc.format.extent20spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 14, núm. 27 (2014)spa
dc.rightshttps://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/462d78cb-fe1f-4d36-a310-ebbf27520b9e/license.txteng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleLa cuestión (de la) técnica. Variantes culturales y estéticas.spa
dc.subject.lembTecnología y civilizaciónspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85eng
dc.format.tipodocumentoseng
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/16578953.191eng
dc.relation.referencesAdorno, T. (1984). Crítica cultural y sociedad. Madrid: Aguilar.spa
dc.relation.referencesAristóteles. (1993). Física (Trad. M. D. Boeri). Buenos Aires: Biblos.spa
dc.relation.referencesBeardsley, M. C., & Hospers, J.(1980). La estética. Historia y fundamentos. Madrid: Cátedra.spa
dc.relation.referencesBeaune, J. C. (1988). Los espectros mecánicos(Trad. L. A. Palau). Paris: Champ Vallon.spa
dc.relation.referencesDebray, R. (1997). Transmitir. Buenos Aires: Manantial.spa
dc.relation.referencesDebray, R. (2001). Introducción a la mediología. Barcelona: Paidós.spa
dc.relation.referencesDeleuze, G.,& Parnet, C. (2004). Diálogos. Valencia: Pre-Textos.spa
dc.relation.referencesDerrida, J. (1978). De la gramatología. México: Siglo XXI.spa
dc.relation.referencesDetienne, M. (2004). Los maestros de verdad en la Grecia arcaica. México: Sexto Piso.spa
dc.relation.referencesDuque, F. (1986). Filosofía de la técnica de la naturaleza. Madrid: Tecnos.spa
dc.relation.referencesDuque, F. (2001). Arte público y espacio político. Madrid: Akal.spa
dc.relation.referencesHeidegger, M. (1951). El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.spa
dc.relation.referencesHeidegger, M. (1993). Introducción a la metafísica. Barcelona: Gedisa.spa
dc.relation.referencesHeidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Barcelona: Serbal.spa
dc.relation.referencesHeidegger, M. (2003). Observaciones relativas al arte – la plástica – el espacio / El arte y el espacio. Navarra: Universidad Pública de Navarra.spa
dc.relation.referencesLeroi-Gourhan, A. (1971). El gesto y la palabra. Caracas: Universidad Central de Venezuela.spa
dc.relation.referencesLeroi-Gourhan, A. (1988). Evolución y técnica (Vol. 1). Madrid: Taurus.spa
dc.relation.referencesLevy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Paidós.spa
dc.relation.referencesMcluhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.spa
dc.relation.referencesMorin, E. (1974). El paradigma perdido. Barcelona: Kairós.spa
dc.relation.referencesMorin, E. (1997). El Método. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedraspa
dc.relation.referencesQueau, P. (1995). Lo Virtual. Barcelona: Paidós.spa
dc.relation.referencesSaussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Losada.spa
dc.relation.referencesSerres, M. (1991). Historia de las ciencias. Madrid: Cátedra.spa
dc.relation.referencesSerres, M. (1991). El contrato natural. Valencia: Pre-Textos.spa
dc.relation.referencesSeverino, E.(1992). La filosofía antigua. Barcelona: Ariel.spa
dc.relation.referencesSimondon, G. (2008). El modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Prometeo.spa
dc.relation.referencesSimondon, G. (2009). La Individuación. Buenos Aires: Cactus.spa
dc.relation.referencesSimondon, G. (2012). Curso sobre la percepción. Buenos aires: Cactus.spa
dc.relation.referencesStiegler, B. (2002). La técnica y el tiempo(Vol. 1). Hondarribia (Gipuzkoa): Hiru.spa
dc.relation.referencesStiegler, B. (2004a). La técnica y el tiempo (Vol. 2). Hondarribia (Gipuzkoa): Hiru.spa
dc.relation.referencesStiegler, B. (2004b). La técnica y el tiempo (Vol. 3). Hondarribia (Gipuzkoa): Hiru.spa
dc.relation.referencesStiegler, B (2004c). De la misere simbolyque (Vol. 1) Paris: Galileefre
dc.relation.referencesTrías, E. (2006). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: De Bolsillo.spa
dc.relation.referencesVernant, J. P. (2002). Entre mito y política. México: Fondo de Cultura Económica.spa
dc.relation.referencesVirilio, P. (2009). El accidente original. Madrid: Amorrortu.spa
dc.relation.referencesVirilio, P. (1996). El arte del motor. Buenos aires: Manantial.spa
dc.relation.referencesVirilio, P. (1997). La velocidad de liberación. Buenos Aires: Manantial.spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1eng
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTeng
dc.type.localartículo de revistaspa
dc.relation.ispartofjournalCivilizar Ciencias Sociales y Humanidadesspa
dc.relation.citationvolumen14spa
dc.relation.citationissue27spa
dc.relation.citationstartpage213spa
dc.relation.citationendpage232spa
dc.subject.proposaltécnicaspa
dc.subject.proposalestéticaspa
dc.subject.proposalmnemotecniaspa
dc.subject.proposalMartin Heideggerspa
dc.subject.proposalGilbert Simondonspa
dc.subject.proposalBernard Stieglerspa
dc.subject.proposaltechniquespa
dc.subject.proposalaestheticsspa
dc.subject.proposalmnemonicseng
dc.title.translatedThe matter of technique. Cultural and aesthetic variants.eng
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/11232/559eng


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)