Un diagnóstico a la enseñanza de la ciencia política en Colombia
View/ Open
Date
2007-12-23Author
Cuellar Argote, Julián Andrés
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-doi
https://doi.org/10.22518/16578953.780
Metadata
Show full item recordAbstract
What is the scope of academic programs of the various universities that offer the training programs in Political Science at the undergraduate level (degree) in Colombian universities? How is the curriculum mesh developed in each one of these academic programs? To what are they responding? What debate drives the academic denomination of the programs offered by these universities? What is the training objective of each university, and do they instill this objective to the political scientists? These are the questions that at the time to formulate an academic program in Political Science guide in principle its creation. However, little or no political scientists speak about the matter, nobody reflects on the scope of Colombian political scientist’s training. Nevertheless, the concern and the need to make explicit the characteristics of political science in terms of vocational training are more than urgent. Thus, this paper aims to provide readers with a first approach and, if you will, an assessment of the process of Colombian political scientist’s training based on fourteen academic training programs currently in placeand properly registered with the National System of Higher Education Accreditation SNIES. ¿Cuál es el alcance de los programas académicos en la distintas universidades que ofrecen programas de formación en Ciencia Política a nivel de pregrado (licenciatura) en las universidades en Colombia?; ¿cómo se construye la malla curricular de cada uno de estos programas académicos?; ¿a qué responden?; ¿qué debate guía la denominación académica de los programas ofrecidos por estas universidades?; ¿cuál es el objetivo de formación de cada universidad; le impregnan a los politólogos este objetivo?. Estas son las preguntas que a la hora de formular un programa académico en Ciencia Política en principio orientan la creación de los mismos. Sin embargo; los politólogos poco o nada hablan al respecto; no se reflexiona alrededor del alcance de la formación de los politólogos colombianos. Pese a ello; la preocupación y la necesidad de presentar en forma explícita cuáles son las características de la ciencia política en términos de la formación profesional es hoy más que urgente. Así el presente trabajo pretende ofrecer al lector un primer acercamiento y si se quiere una valoración al proceso de formación de los politólogos colombianos con base en catorce programas de formación académica actualmente en funcionamiento y debidamente registrados en el Sistema Nacional de Información de la Educación Superior SNIES