Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorGarzón Vallejo, Ivánspa
dc.contributor.authorRamírez Sarmiento, Diana Maríaspa
dc.date2020spa
dc.date.accessioned2021-04-26T17:54:21Zspa
dc.date.available2021-04-26T17:54:21Zspa
dc.date.issued2020-12-21spa
dc.identifier.citationGarzón Vallejo, I., Raqmírez Sarmiento, D.M. (2020). Guerra fría en las aulas: el canon de la teoría política contemporánea en Colombia. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 20(39), 85-98.spa
dc.identifier.issn1657-8953spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11232/1643eng
dc.description.abstractThis paper aimed to identify the existence of a canon of authors, schools and subjects in the teaching of contemporary political theory in the undergraduate programs of Political Sciences currently taught in Colombia. From this canon it was formulated a diagnosis of the main approaches and theories in the teaching of contemporary political theory, taking as analysis criteria the way that the canon resolve four epistemological tensions in the sub-discipline: monism vs. pluralism, local vs. global, modernity vs. post-modernity, and disciplinary vs. interdisciplinary. This analysis allowed to conclude that the canon is characterized by a pluralistic, interdisciplinary, local, and modern perspective, and demonstrates a process of redefinition of its problematic borders as well as a relatively refractory spirit to the influx of the Anglo-Saxon political theory.eng
dc.description.abstractEn este trabajo se buscó identificar la existencia de un canon de autores, escuelas y temáticas en la enseñanza de la teoría política contemporánea en los programas de pregrado de Ciencias Políticas vigentes en Colombia. A partir de dicho canon se formuló un diagnóstico de los enfoques o teorías predominantes en la enseñanza de la teoría política contemporánea tomando como criterio de análisis la forma como aquel resuelve cuatro tensiones epistemológicas de la subdisciplina: monismo vs. pluralismo, local vs. global, modernidad vs. posmodernidad y disciplinar vs. Interdisciplinar. La solución de estas tensiones permitió concluir que el canon se caracteriza por una perspectiva pluralista, interdisciplinar, local y moderna y evidencia un proceso de redefinición de sus fronteras problemáticas, así como un espíritu relativamente refractario al influjo de la teoría política anglosajona.spa
dc.format.extent13 páginasspa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 20, núm. 39 (2020)spa
dc.rightshttps://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/f3d61f77-46b4-4f98-a9fe-255595b391d7/license.txtspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleGuerra fría en las aulas: el canon de la teoría política contemporánea en Colombia.spa
dc.subject.lembTeoría política – Colecciones de escritosspa
dc.subject.lembTeoría política – Enseñanzaspa
dc.subject.lembTeoría política - Teoríasspa
dc.subject.lembPolitical theory - Collected Workseng
dc.subject.lembPolitical theory - Study and teachingeng
dc.subject.lembPolitical theory - Theorieseng
dc.publisher.programPolítica y Relaciones Internacionalesspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85eng
dc.format.tipodocumentosspa
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a05eng
dc.relation.referencesArendt, H. (2010). Lo que quiero es comprender. Sobre mi vida y mi obra. Editorial Trotta.spa
dc.relation.referencesBloom, H. (2015). El canon occidental. La escuela y los libros de todas las épocas. Anagrama.spa
dc.relation.referencesBulcourf, P., Gutiérrez Márquez, E., y Cardozo, N. (2015). Historia y desarrollo de la ciencia política en América Latina: reflexiones sobre la constitución del campo de estudios. Revista de Ciencia Política, 35(1), 179-199. http://doi.org/10.4067/S0718-090X2015000100009spa
dc.relation.referencesBulcourf, P., Krzywicka, K., y Ravecca, P. (2017). Reconstruyendo la ciencia política en América Lati-na. Anuario latinoamericano. Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, 5, 17-31. http://doi.org/10.17951/al.2017.5.17spa
dc.relation.referencesDryzek, J. S., Honig, B., y Phillips, A. (2006). The Oxford handbook of political theory. Oxford University Press.eng
dc.relation.referencesFinlayson, A. (2003). Conservatisms. En A. Finlayson (Ed.), Contemporary Political Thought. A Reader and Guide (pp. 154-186). New York University Press.eng
dc.relation.referencesFortou, J. A., y Leyva Botero, S. (2013). Un análisis bibliométrico de los microcurrículos de Ciencia Política en Colombia. En S. Leyva (Ed.). La ciencia política en Colombia: ¿una disciplina en institucionalización?(pp. 189-216). Colciencias, Asociación Colombiana de Ciencia Política y Universidad EAFIT.spa
dc.relation.referencesFortou, J. A., Leyva Botero, S., Preciado, A. F., y Ramírez, M. F. (2013). La enseñanza de la Ciencia Política en Colombia: una aproximación desde los macrocu-rrículos de pregrado. En: S. Leyva (Ed.). La ciencia política en Colombia: ¿una disciplina en institucionalización? (pp. 163-188). Colciencias, Asociación Colombiana de Ciencia Política y Universidad EAFIT.spa
dc.relation.referencesFreidenberg, F. (2017). La Ciencia Política sobre América Latina: la docencia e investigación en perspectiva comparada. En F. Freidenberg (Ed.). Introducción: La Ciencia Política sobre América Latina: la docen-cia e investigación en perspectiva comparada (pp. 17-48). Santo Domingo: Fundación Global Democracia y Desarrollo (FUNGLODE).spa
dc.relation.referencesGiraldo Ramírez, J. (2013). Pluralismo. En I. Berlin. La persecución del ideal (pp. ix-xx). Editorial Universidad de Antioquia.spa
dc.relation.referencesGoodin, R. (2010). The state of the discipline, the discipline of the State. En R. E. Goodin Oxford Handbook of Political Science. Oxford University Press.eng
dc.relation.referencesGoodin, R., y Klingemann, H. D. (1996). A new handbook of political science. Oxford University Press.eng
dc.relation.referencesGray, J. (2004). Al Qaeda y lo que significa ser moderno. Paidós.spa
dc.relation.referencesHabermas, J. (2010). Facticidad y validez. Sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Editorial Trotta.spa
dc.relation.referencesHarto de Vera, F. (2005). Ciencia Política y Teoría Política contemporáneas: una relación problemática. Editorial Trotta.spa
dc.relation.referencesKymlicka, W. (2002). Contemporary Political Philosophy. An Introduction. Oxford University Press.eng
dc.relation.referencesLessnoff, M. (2011). La filosofía política del siglo XX. Ediciones Akal.spa
dc.relation.referencesLópez Medina, D. E. (2004). Teoría impura del derecho: la transformación de la cultura jurídica latinoamericana. Universidad de los Andes, Legis y Universidad Nacional de Colombia.spa
dc.relation.referencesLosada, R., y Casas, A. (2010). Enfoques para el análisis político. Historia, epistemología y perspectivas de la ciencia política. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.spa
dc.relation.referencesManifiesto de Popayán. (2017). Anuario latinoamericano. Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, 5, 231-233.spa
dc.relation.referencesMcLeod, A. (2005). Great conservative mind: A condensation of Russell Kirk’s “The Conservative Mind. http://www.kirkcenter.org/images/uploads/kirkconservativesummary.pdfeng
dc.relation.referencesMockus Sivickas, A. (2012). Pensar la universidad. Fondo Editorial Universidad EAFIT.spa
dc.relation.referencesOakeshott, M. (1983). ¿Qué es ser conservador? Estudios Públicos, 11, 245-270.spa
dc.relation.referencesPasquino, G. (2015). Political philosophy and political science: complex relationships. Revista Española de Ciencia Política, 37, 15-29.eng
dc.relation.referencesPérez Baralt, C. (2017). La enseñanza de la ciencia política en Venezuela: las licenciaturas. En F. Freidenberg (Ed.), La ciencia política en América Latina. Docencia e investigación en perspectiva comparada. Editorial Funglode.spa
dc.relation.referencesPetrucci, A. (2012). Leer por leer: un porvenir para la lectura. En G. Cavallo y R. Chartier (Eds.), Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 425-451). Taurus.spa
dc.relation.referencesRagin, C., Berg-Schlosser, D., y Meur, G. (1996). Political Methodology: Qualitative Methods. En C. Ragin, D. Berg-Schlosser y G. Meur (Eds.). A New Handbook of Political Science (pp. 642-658). New York: Oxford University Press.eng
dc.relation.referencesRavecca, P. (2019). The politics of political science. Rewriting Latin American experiences. New York: Routledge. https://doi.org/10.1111/j.17474469.1984.tb01062.xeng
dc.relation.referencesWallerstein, I. (2013). Abrir las ciencias sociales. Siglo veintiuno editores.spa
dc.relation.referencesYoung, I. M. (1996). Political Theory: An overview. En R. Goodin y H. D. Klingemann (Eds.). A New Handbook of Political Science. Oxford University Press.eng
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1spa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.localarticlespa
dc.relation.ispartofjournalRevista: Civilizar Ciencias Sociales y Humanidadesspa
dc.relation.citationvolumenVol. 20spa
dc.relation.citationissueNo. 20spa
dc.relation.citationstartpage85spa
dc.relation.citationendpage98spa
dc.subject.proposalciencias políticasspa
dc.subject.proposalpolitical scienceeng
dc.subject.proposalteoría políticaspa
dc.subject.proposalpolitical theoryeng
dc.subject.proposalAmérica Latinaspa
dc.subject.proposalLatin Americaeng
dc.subject.proposalColombiaspa
dc.subject.proposalColombiaeng
dc.subject.proposalJohn Rawlseng
dc.title.translatedCold War in the Classroom: The Canon of Contemporary Political Theory in Colombia.eng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)