A new agent model for branchless banking in Colombia
Abstract
This article provides an overview of the current development of branchless banking in Colombia, within the context of the Government’s strategy to promote acces to financial services through non-bank correspondents (NBC). It describes the Colombian legal and regulatory framework for branchless banking, focusing on the recent reforms and types of retailers permitted to serve as agents. Also, it examines the traditionalbanking sector’s interest in branchless banking, and shows the available platforms for the implementation of banking agent networks. It highlights the potential of branchless banking solutions for the Colombian micro-finace institutions (MFI) indentifying a new agent model that puts MFI centre stage. The article concludes with a series of recommendations for the development of branchless banking as a tool to expand financial access, taking into account issues that still have the potential to affect the degree of customer acceptance and its economic viability. Este artículo ofrece un panorama del actual desarrollo de la banca sin sucursales en Colombia, dentro de la política gubernamental de acceso a servicios financieros a través de corresponsales no Bancarios. Describe el marco jurídico para el desarrollo de la banca sin sucursales, haciendo énfasis en las reformas regulatorias recientes e individuos habilitados para actuar como agentes. Se analiza el interés del sector bancario tradicional en el desarrollo de la banca sin sucursales y las plataformas disponibles para tal efecto. Resalta el potencial de la banca sin sucursales y las plataformas disponibles para tal efecto. Resalta el potencial de la banca sin sucursales para las instituciones microfinancieras (IMF), colombianas, identificando un nuevo modelo que pone a las IMF como núcleo. El artículo concluye con una serie de recomendaciones para la evolución de la banca sin sucursales como una herramienta de acceso al sistema financiero, tomando en cuenta elementos que potencialmente pueden afectar la aceptación de los consumidores y la viabilidad económica de estos modelos.