Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)*
dc.contributor.authorGómez Sánchez, Andrés Mauriciospa
dc.contributor.authorRamírez Gutiérrez, Zoraidaspa
dc.date2015spa
dc.date.accessioned2015-11-06T14:18:11Zspa
dc.date.accessioned2016-05-11T14:36:11Zspa
dc.date.accessioned2017-05-16T17:13:40Zspa
dc.date.available2015-11-06T14:18:11Zspa
dc.date.available2016-05-11T14:36:11Z
dc.date.available2017-05-16T17:13:40Zspa
dc.date.issued2015-01-01spa
dc.identifier.citationGómez Sánchez, A. M., Ramírez Gutiérrez, Z. (2015). Disparidades salariales y la tasa interna de retorno a la educación privada en los docentes de la Universidad del Cauca. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 15(28), 165-180.spa
dc.identifier.issn1657-8953spa
dc.description.abstractThis document aims to find the internal rate of return to private education from teachers of Universidad del Cauca (Popayan, Colombia) controlled by a set of social and economic variables. To achieve this, econometric models, exempt of endogeneity problems and sample selection biases, are built, as it includes academic productivity of teachers as an instrumental variable and additionally has population data. The results show, among many others, that the overall rate of return is lower for university professors compared with those found for all Colombia, and as it is a national and global pattern, this rate is lower for women than for men.spa
dc.description.abstractEste documento tiene por objetivo encontrar la tasa interna de retorno a la educación privada de los docentes de la Universidad del Cauca (Popayán, Colombia) controlada por un conjunto de variables sociales y económicas. Para lograrlo, se construyen modelos econométricos exentos de problemas de endogeneidad y sesgos de selección muestral, ya que incluye la productividad académica del docente como variable instrumental y adicionalmente se cuenta con información poblacional. Los resultados evidencian, entre muchos otros, que en general la tasa de retorno es baja para los docentes de la universidad en comparación con las halladas para toda Colombia, y como ya es un patrón nacional y mundial, dicha tasa es inferior para las mujeres que para los hombres.spa
dc.format.extent16spa
dc.format.mediumDigitalspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Sergio Arboledaspa
dc.relation.ispartofRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 15, núm. 28 (2015)spa
dc.rightshttps://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/ad50dd71-f0f2-460d-af61-b022b360351f/license.txteng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.titleDisparidades salariales y la tasa interna de retorno a la educación privada en los docentes de la Universidad del Cauca.spa
dc.subject.lembProfesores universitarios - Salarios, pensiones etc.spa
dc.subject.lembEfectos de la educación sobre los salariosspa
dc.subject.lembFormación profesional de maestrosspa
dc.subject.lembSalarios - Modelos econométricosspa
dc.subject.lembUniversidad del Cauca - Profesoresspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85eng
dc.rights.accesRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22518/16578953.287eng
dc.relation.referencesArrow, K. (1973). Higher Education As A Filter. Journal of Public Economics, 2(3), 193-216.eng
dc.relation.referencesBecker, G. (1964). Human Capital: A Theoretical And Empirical Analysis, With Special Reference To Education. Neva York: Columbia University Press for National Bureau of Economic Research.eng
dc.relation.referencesBecker, G. (1993). Human Capital: A Theoretical And Empirical Analysis, With Special Reference To Education. Chicago: University of Chicago Press.eng
dc.relation.referencesBowles, S., & Gintis, H. (1976). Schooling in Capitalist America: Educational Reform and the Contradictions of Economic Life. Neva York: Basic Books.eng
dc.relation.referencesBowles, S., & Gintis, H. (2006). Schooling in Capitalist America Revisited. Sociology of Education, 75(1), 1-18.eng
dc.relation.referencesCárdenas, M. (2007). Introducción a la Economía Colombiana. Bogotá: Alfaomega Colombiana.spa
dc.relation.referencesCasas, A., Gallego, J., & Sepúlveda, C. (2003). Retornos a la Educación y Sesgo de Habilidad: Teoría y aplicaciones en Colombia. Lecturas de Economía, 58, 69-96.spa
dc.relation.referencesDecreto 1279 de 2002. Por el cual se establece el régimen salarial y prestacional de los docentes de las Universidades Estatales. Diario Oficial No. 44.840. Presidencia de la República, junio de 2002.spa
dc.relation.referencesDoeringer, P., & Piore, M. (1971). Internal Labour Markets and Manpower Analysis. Nueva York - Londres: M. E. Sharpe Inc.eng
dc.relation.referencesDoeringer, P., & Piore, M. (1983). Labor Market Segmentation; To what Paradigm Does It Belong?. American Economic Review, 73(2), 249-253.eng
dc.relation.referencesGarcía, F., Guataqui, J., Guerra, J., & Maldonado, D. (2009). Beyond The Mincer Equation: The Internal Rate of Return to Higher Education in Colombia (Universidad Del Rosario, Documentos de Trabajo No.005745). Recuperado de http://www.urosario.edu.co/economia/documentos/pdf/dt68.pdfeng
dc.relation.referencesGriliches, Z. (1977). Estimating the Returns to Schooling: Some Econometric Problems. Econometrica, 45,1-22.eng
dc.relation.referencesHausman, J. (1978). Specification Test in Econometrics. Econometrica, 46(6),1251-1271.eng
dc.relation.referencesHeckman, J. (1979). Sample Selection Bias as a Specification Error. Econometrica,47(1), 153-161.eng
dc.relation.referencesHeckman, J., Lochner, L., & Todd, P. (2005). Earnings Functions, Rates Of Return, And Treatment Effects: The Mincer Equation And Beyond (National Bureau of Economic Research –[NBER], Working Paper Series. No. 11544). Recuperado de http://www.nber.org/papers/w11544.pdfeng
dc.relation.referencesJohansen, S. (1992). Determination of Cointegration Rank in the Presence of a Linear Trend. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 54(3), 383-397.eng
dc.relation.referencesMaldonado, D. (2000). Diferencias Salariales Entre los Trabajadores del Sector Público y del Sector Privado en Colombia en 1997. Desarrollo y Sociedad, 45, 65-106.spa
dc.relation.referencesMincer, J. (1974). Schooling, Experience, And Earnings. New York: Columbia University Press.eng
dc.relation.referencesOrganización para la Cooperación y el Desarrollo-[OCDE]. (1998). Human Capitalspa
dc.relation.referencesOrganización para la Cooperación y el Desarrollo -[OCDE]. (1998). Human Capital Investment: An International Comparision. Francia: Center For Educational Research and Innovation.eng
dc.relation.referencesPrada, C. (2006). ¿Es rentable la Decisión de Estudiar en Colombia?. Ensayos Sobre Política Económica, 51, 226-323.spa
dc.relation.referencesPsacharopoulos, G., & Patrinos, H. (2004). Returns to Investment in Education: A Further Update. Education Economics,12(2), 111-134.eng
dc.relation.referencesPsacharopoulos, G., & Vélez, E. (1992). Educación, Habilidad e Ingresos en Colombia, 1988.Planeación y Desarrollo, 23(2), 74-104.spa
dc.relation.referencesReich, M., Gordon. M.,& Edwards, R. (1973). Dual labor Markets: A Theory of Labour Market Segmentation. American Economic Review, 63,359-65.spa
dc.relation.referencesSalas, M. (2008). Economía de la Educación. Madrid: Pearson.spa
dc.relation.referencesSapelli, C. (2009). Los Retornos a la Educación en Chile: Estimaciones por Corte Transversal y por Cohortes (Pontificia Universidad Católica de Chile Documento de Trabajo N°349).spa
dc.relation.referencesSchultz, T. (1959). Investment in Man: An Economist’s View. Social Service Review, 33, 109-117.eng
dc.relation.referencesSpence, M. (1973). Job Market Signaling. Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355-374.eng
dc.relation.referencesStiglitz, J. (1975). The Theory of “Screening”, Education, and Distribution of Income. American Economic Review, 65(3), 283-300.eng
dc.relation.referencesThurow, L. (1975). Generating Inequality: Mechanisms of Distribution in the U.S. Economy. Nueva York: Basic Books.eng
dc.relation.referencesThurow, L. (1983). Education and Economic Equality. The Public Interest, 28, 66-81.eng
dc.relation.referencesTenjo, J. (1993). Educación, Habilidad, Conocimientos e Ingresos. Planeación y Desarrollo, 24, 85-102.spa
dc.relation.referencesVargas, B. (2013). Retornos a la Educación y Migración Rural-Urbana en Colombia. Desarrollo y Sociedad, 72, 205-223.spa
dc.relation.referencesWooldridge, J. (2001). Introducción a la Econometría: Un enfoque Moderno. México: Thompson Learning.spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2*
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1eng
dc.type.localartículo de revistaspa
dc.relation.citationvolumen15spa
dc.relation.citationissue28spa
dc.relation.citationstartpage165spa
dc.relation.citationendpage180spa
dc.subject.proposaltasa interna de retornospa
dc.subject.proposaleducaciónspa
dc.subject.proposalcapital humanospa
dc.subject.proposalUniversidad del Caucaspa
dc.subject.proposalecuaciones de Mincerspa
dc.subject.proposaleconometríaspa
dc.subject.proposalinternal rate of returneng
dc.subject.proposaleducationeng
dc.subject.proposalhuman capitaleng
dc.subject.proposalUniversity of Caucaeng
dc.subject.proposalMincer equationseng
dc.subject.proposaleconometricseng
dc.title.translatedWage disparities and internal rate of return to private education teachers at the University of Cauca.eng
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/11232/518eng


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)