Buscar
Mostrando ítems 1-10 de 11
Humanismo cívico: sus nudos conceptuales (II)
(Universidad Sergio Arboleda, 2007-12-23)
Civic Humanism relates a new way of thinking and living when it comes to politics: a humane wayof living in the city. It revindicates the human being and constitutes the profound theory and practice that focus on recuperating ...
Kant - Eduación y pedagogía
Este artículo desarrolla brevemente el pensamiento educativo de Kant. Se refiere al sentido de la educación; a sus dimensiones y a la pedagogía; tratando de mostrar que dicho pensamiento se comprende desde los planteamientos ...
En busca de nosotros mismos: Acerca de la necesidad de la sabiduría para el hombre de hoy
(Universidad Sergio Arboleda, 2005-12-23)
In the middle of a society that constantly invites us to be absent and distant, it seems relevant to ask, by means of a reflexive and interiorized attitude, if a way to find ourselves would be to stop the dehumanizing ...
¿Posee la ética un fundamento objetivo? Reflexiones desde Wittgenstein sobre el problema de explicar los juicios de valor
(Universidad Sergio Arboleda, 2015-07-05)
In this article we use different contributions of Ludwig Wittgenstein (primary and secondary sources) in order to critically analyze common ideas about the origins and foundations of our ethical judgments. For this, we ...
Frágil culpabilidad. El conflicto entre arrogancia moral y sabiduría trágica en Eurípides.
(Universidad Sergio Arboleda, 2012-07-01)
In Euripides the thesis of the human character of fault and punishment is found; turning the responsibility into an immanent subject to men s life in spite of the religious beliefs. In this sense the law; the human passions; ...
Notas sobre la ética de Husserl a Habermas
(Universidad Sergio Arboleda, 2012-01-01)
Throughout this paper we will show the direction of Edmund Husserl s phenomenological ethics as a renewal of man and culture; its limits and the ability to be complemented with the discourse ethics by Jürgen Habermas. We ...
La formacion humanistica en la educación superior
El propósito de este artículo es fundamentar la inclusión en la Educación Superior de los estudios humanísticos; particularmente de la Filosofía. ¿Qué es cultura y cómo se realiza en la Educación Superior?. El autor sostiene ...
La vida política como reflejo de la vida cotidiana.
(2021-03-24)
Este artículo pretende analizar, desde un punto de vista aristotélico, el cómo la vida política, las formas de gobierno y de comportamiento de una sociedad se ven influenciadas por la vida cotidiana. Se analiza la forma ...